Tajuk 1 Perkembangan dan Penguasaan Bahasa
1. Tahap Perkembangan Bahasa
Perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak dipengaruhi oleh perkembangan intelek, umur, pengaruh persekitaran, dan juga kematangan alat pertuturan. Apabila sampai pada peringkat umur tertentu kanak-kanak sudah boleh menuturkan perkataan-perkataan, frasa, atau ayat mengikut tahap penguasaan bahasa mereka.
Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.
Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak :
Umur Petunjuk perkembangan
Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.
Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak :
Umur Petunjuk perkembangan
Umur 1 - Mengenal nama
· Sudah boleh menyebut dua hingga tiga perkataan tambahan kepada“mama” dan “papa”.
· Faham arahan mudah.
Umur 1-2 : Faham perkataan “tidak”/ “no”.
· Guna sepuluh hingga dua puluh perkataan, termasuk nama.
· Menggabungkan dua perkataan – “Mak. Makan”.
· Meniru bunyi binatang yang sudah biasa seperti lembu.
· Melambai-lambai selamat jalan
Umur 2-3 : Mengenal anggota badan
· Guna dua perkataan dalam frasa negatif - “tak mau”, “no want”.
· Memahami konsep masa yang mudah - “esok”, “ semalam”.
· Selesai masalah dengan bercakap, bukanya secara memukul atau menangis.
· Menyesuaikan tiga atau empat warna, tahu tentang “kecil” dan “besar”.
Umur 3-4 : Sudah boleh bercerita
· Menguasai lebih kurang 1000 patah perkataan.
· Memahami makna “kelmarin”, “makan tengah hari”.
· Mula menurut arahan/perminatan –“Letak kasut di luar”
Umur 4-5 : Menguasai lebih kurang 1,500 patah perkataan
· Mengenal pasti segi tiga, bulatan, atau segi empat.
· Boleh bercakap angan-angan - “saya harap ….”
· Banyak menyoal, termasuk “Mengapa…..?”
Umur 5-6 : Menguasai lebih kurang 2,000 patah perkataan
Umur 5-6 : Menguasai lebih kurang 2,000 patah perkataan
· Memahami hubungan ruang seperti “atas” dan “belakang”.
· Tahu alamat sendiri.
· Tahu perkataan antonim mudah seperti “kecil – besar”
· Membezakan tangan kanan dan kiri tanpa bantuan.
· Menggunakan berbagai jenis ayat
No comments:
Post a Comment