AKTIVITI PENGAMATAN PENGLIHATAN
1. Diskriminasi:
- Kebolehan membezakan bentuk, saiz, huruf,warna nombor dan perkataan.
ü Antara Tujuan : Membezakan perkataan, huruf dan nombor yang hampir sama yang hampir sama.
- Kebolehan untuk menyamakan
ü Antara Tujuan : melatih murid supaya dapatmencari ciri-ciri persamaan yang terdapat padaobjek, huruf, nombor, corak, dll
2. Ingat Kembali:
- Kebolehan mengingat kembali apa yang diamati
- Strategik
ü Sediakan murid bahan maujud
ü Minta murid menelitinya
ü Tutup bahan tersebut
ü Suruh murid menyebut kembali
3. Orientasi Kedudukan:
- Kebolehan membezakan kedudukan sesuatu bentuk
4.Turutan:
- Kebolehan mengingat sesuatu mengikut susunan seperti susunan huruf atau nombor
5. Menyudahkan atau melengkapkan
- Kebolehan mengenal sesuatu nombor, benda ,objek, perkataan atau ayat
6. Menyalin
- Kebolehan menyalin huruf, bentuk, perkataan,nombor atau ayat
7. Rajah atau Latar Bertindih
- Kebolehan menentukan sesuatu sepertibentuk, huruf atau nombor dari latar belakangsesuatu rajah
8. Koordinasi mata-tangan
- Kebolehan menyelaras pergerakan motor dantangan
9. Pertalian Jarak (ruang)
- Kebolehan mengagak sesuatu saiz, jarak kiridan kanan secara hubungan antara satu objekdengan objek yang lain
10. Ketetapan Bentuk / Kedudukandalam Rajah
- Kebolehan mengetahui sesuatu bentuk,huruf atau nombor yang mempunyai bentukyang tetap dan tidak akan berubah bentuknyadalam mana-mana keadaan
11. Gambar Bersiri
- Kebolehan mengikuti cerita dari satu babak kebabak yang lain
12. Pembalikan
- Kebolehan membezakan bentuk asal sesuatuhuruf, bentuk, nombo, perkataan dan gambar
13. Mazing atau mencari jalan keluar
- Kebolehan menyelesaikan masalah
14. Benda Tersembunyi
- Kebolehan menyelesaikan masalah secaraabstrak
No comments:
Post a Comment